هوش تجاری سازمانی (BI) چیست؟ تعریف، کاربردها و قابلیت ها

داشبورد مدیریت صدف

استفاده استراتژیک از هوش تجاری (BI) می تواند از بسیاری جهات برای یک سازمان سودمند باشد. از تصمیم گیری روزانه گرفته تا پیش بینی آینده، هوش تجاری نقش اساسی در نحوه عملکرد و در نهایت رشد شرکت شما ایفا می کند. و همانطور که شرکت شما رشد می کند، به یک پلتفرم هوش تجاری نیاز دارید که بتواند به طور روان حجم داده های ایجاد شده توسط کارمندان، فرآیندها و فروش بیشتر را مدیریت کند.

هوش تجاری سازمانی چیست؟

هوش تجاری تمام فرآیندها و روش های جمع آوری، ذخیره و تجزیه و تحلیل داده ها از عملیات تجاری را در بر می گیرد تا دیدی جامع از یک کسب و کار ارائه دهد. شرکت‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر داده‌های بیشتری تولید می‌کنند و به پلتفرم‌های هوش تجاری گسترده‌تر و پیچیده‌تری نیاز دارن. هوش تجاری به این سازمان ها کمک می کند تا بهره وری و کارایی خود را افزایش دهند.

۱- چگونه هوش تجاری سازمانی به شرکت شما کمک می کند

پلتفرم های هوش تجاری سازمانی ظرفیت بالاتری را برای مدیریت داده ها  فراهم می کنند. استفاده از داده ها برای ایجاد یک دید کلی از کسب و کار می تواند منجر به کارایی حیاتی شود. هنگامی که جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها بر پروژه یا تیم متمرکز می‌شوند، اطلاعات ضروری ذخیره می‌شوند و شرکت‌ها در معرض خطر ناکارآمدی، افزونگی و تضاد ماموریت بالقوه بین تیم‌ها قرار می‌گیرند. شرکت ها می توانند با رویکرد سازمانی به هوش تجاری، عملکرد خود را بهبود بخشند . این رویکرد شامل همسوسازی استراتژی‌های تجاری، داده‌ها و تحلیل‌ها است.

۲- نمونه استفاده از هوش تجاری و داشبورد مدیریت در یک شرکت

در یک شرکت با توجه به حجم زیاد فروش، داده‌های زیادی تولید و انبار شده بود و برای گزارش‌گیری روزانه حدود ۴۵ دقیقه زمان لازم بود تا گزارش‌ها آماده شوند. با استفاده از سامانه هوش تجاری و داشبورد مدیریت تمام داده‌ها جمع‌آوری شده و در اختیار کاربران قرار گرفت. حالا با استفاده از این سیستم، کاربران می‌توانستند از داشبورد های مدیریت رشد و استراتژی تا داشبوردهای فروش میدانی و سبد مشتریان و ردیابی سهمیه فروش، استفاده کنند. کاربران می‌توانند به سرعت به سوالات خود بر مبنای داده‌ها پاسخ دهند. سوالاتی مثل آیا محصولات به موقع تحویل داده می شوند؟ آیا هزینه‌ها در حدود بودجه باقی مانده است؟ عملکرد این فروشنده خاص چگونه بوده است؟

پلتفرم های هوش تجاری سازمانی چه قابلیت هایی دارند؟

گستردگی فناوری هوش تجاری می تواند انتخاب یک پلتفرم هوش تجاری سازمانی را به یک تلاش پیچیده تبدیل کند. همانطور که سازمان شما به دنبال جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگتر و پیچیده‌تر است، به دنبال قابلیت‌های زیر بگردید

۱- اشتراک‌گذاری و تعامل

با یک سازمان بزرگتر، به یک راه حل هوش تجاری شرکتی نیاز دارید که بتواند به طور کامل و یکپارچه بین کاربران و بخش ها کار کند. این پلتفرم همچنین باید راهی ساده برای انتشار، توزیع و به اشتراک گذاشتن گزارش‌ها و داشبوردها – حتی با مشتریان خارجی – ارائه دهد. و باید بتواند همه این کارها را به صورت ایمن و بدون به خطر انداختن اطلاعات شما انجام دهد.

۲- تجزیه و تحلیل

بهترین پلتفرم‌ هوش تجاری سازمانی به شما این امکان را می‌دهد که بلافاصله برای تصمیم‌گیری فوری، سوال بپرسید و پاسخ بگیرید. همچنین با تجزیه و تحلیل و آمار پیشرفته به تقویت گزارش‌ها و نمودارها کمک می کند. هوش تجاری سازمانی نه تنها نگاهی استراتژیک و از بالا به داده‌ها دارد، بلکه می‌تواند جزئیات را نیز بررسی کند.

۳- زیر ساخت

پلتفرم هوش تجاری‌ای را انتخاب کنید که واقعاً سلف سرویس باشد و نیازی به کمک تیم فناوری اطلاعات برای کار کردن با آن نداشته باشد. به دنبال داشبوردهای قابل تنظیمی باشید که بتوانید درون داده‌ها به جستجو بپردازید تا یافتن داده های مناسب برای همه آسان باشد.

۴- کنترل دسترسی و امنیت

کنترل دسترسی یک قابلیت ضروری برای پلتفرم های هوش تجاری سازمانی است. منابع داده متمرکز می‌توانند به حداکثر کردن قابلیت استفاده مجدد، قابلیت اطمینان و سازگاری بین داده‌ها کمک کنند و همچنین به شما در تنظیم گزارش‌ها و ارائه تحلیل‌های دقیق‌تر کمک کنند. یک پلتفرم هوش تجاری خوب همچنین باید داده ها، داشبوردها و گزاش‌ها را ایمن نگه دارد و در عین حال دسترسی مناسب برای کاربران مجاز را فراهم کند.

پلتفرمی که انتخاب می‌کنید باید بتواند داشبوردهای مدیریت را براساس کاربری که آن را مشاهده می‌کند فیلتر کند و هر کاربر فقط قسمتی از داده‌های داشبورد را ببیند. به این ترتیب دیگر لازم نیست برای هر دسته از کاربران با دسترسی مجزا، داشبوردهای جداگانه‌ای ایجاد کرد و بنابراین هزینه‌های نگهداری و تغییرات داشبوردها نیز کاهش خواهد یافت.

پلتفرم هوش تجاری باید الزامات امنیتی استاندارد را پیاده‌سازی کرده باشد تا کاربران با دغدغه کمتری بتوانند داده‌های خود را به آن بسپارند.

۵- مصورسازی داده‌ها

یک رابط کاربری تعاملی و کاربر پسند، کلید پذیرش نرم‌افزار در بخش‌ها و سطوح مدیریتی است. مطمئن شوید که پلتفرمی که انتخاب می‌کنید می‌تواند بیشتر از نمودارهای دایره‌ای و نمودارهای میله‌ای ایجاد کند. همچنین باید قابلیت ارائه نقشه های حرارتی، نمودارهای پراکندگی و سایر روش های مصورسازی داده های مورد نیاز برای سازمان شما را داشته باشد.

امکان اضافه کردن نوع نمودار جدید با قابلیت کد نویسی می‌تواند یک اطمینان خاطر برای شما ایجاد کند تا در صورت نیاز بتوانید داده‌های خود را به شکل مورد نظرتان نمایش دهید.

۶- در دسترس بودن

در نهایت، پلت فرم هوش تجاری سازمانی شما باید به طور یکپارچه در ساختار داده موجود شما ادغام شود و به شما انعطاف پذیری برای اتصال به تمام داده های خود را بدهد. کاربر باید بتواند از دستگاه‌های مختلف مثل موبایل، تبلت یا لپ تاپ به سامانه دسترسی داشته باشد و از آن استفاده کند.