هوش تجاری مجموعهای از ابزارها است که دادههای خام شما را به اطلاعات با معنی و کاربردی تبدیل میکند که میتواند در تحلیل کسب و کار استفاده شود. در جهت شناسایی، توسعه و حتی ساخت فرصتهای استراتژیک کسب و کار، تکنولوژیهای مرتبط باید بتوانند از حجم زیادی از دادههای غیر ساخت یافته استفاده کنند. هدف هوش تجاری این است که دادههای با حجم بالا را به سادگی یکپارچه کند. شناسایی فرصتهای جدید و پیادهسازی استراتژیهای موثر بر اساس این یافتهها میتواند برای کسب و کار مزیتها رقابتی به همراه داشت باشد و همچنین پایداری آن را در بلند مدت تضمین کند.
تکنولوژیهای هوش تجاری فعالیتهای تجاری را از منظرهای تاریخی، حال و پیشگویانه بررسی میکند. فعالیتهای معمول در این زمینه عبارتند از:
هوش تجاری در پشتیبانی از تصمیمات عملیاتی یا تصمیمات مدیریتی کاربرد دارد. در هر دو نوع تصمیمگیری، میتواند با ترکیب اطلاعات برونسازمانی مثل اطلاعات بازار با اطلاعات درون سازمانی مثل اطلاعات مالی، تصویر کاملتری از کسب و کار را فراهم کند.
هوش تجاری از مولفههای زیادی تشکیل شده است که برای نمونه میتوان به موارد زیر اشاره کرد: