هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری مجموعه‌ای از ابزارها است که داده‌های خام شما را به اطلاعات با معنی و کاربردی تبدیل می‌کند که می‌تواند در تحلیل کسب و کار استفاده شود. در جهت شناسایی، توسعه و حتی ساخت فرصت‌های استراتژیک کسب و کار، تکنولوژی‌های مرتبط باید بتوانند از حجم زیادی از داده‌های غیر ساخت یافته استفاده کنند. هدف هوش تجاری این است که داده‌های با حجم بالا را به سادگی یکپارچه کند. شناسایی فرصت‌های جدید و پیاده‌سازی استراتژی‌های موثر بر اساس این یافته‌ها می‌تواند برای کسب و کار مزیت‌ها رقابتی به همراه داشت باشد و همچنین پایداری آن را در بلند مدت تضمین کند.

هوش تجاری

تکنولوژی‌های هوش تجاری فعالیت‌های تجاری را از منظرهای تاریخی، حال و پیشگویانه بررسی می‌کند. فعالیت‌های معمول در این زمینه عبارتند از:

  • گزارش‌گیری
  • پردازش تحلیلی آنلاین یا online analytical processing
  • داده کاوی
  • مدیریت کارایی کسب و کار
  • Benchmarking

هوش تجاری در پشتیبانی از تصمیمات عملیاتی یا تصمیمات مدیریتی کاربرد دارد. در هر دو نوع تصمیم‌گیری، می‌تواند با ترکیب اطلاعات برون‌سازمانی مثل اطلاعات بازار با اطلاعات درون سازمانی مثل اطلاعات مالی، تصویر کامل‌تری از کسب و کار را فراهم کند.

مولفه‌های هوش تجاری

هوش تجاری از مولفه‌های زیادی تشکیل شده است که برای نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجمیع و تخصیص چند بُعدی
  • استاندارد سازی و غیر نرمال سازی داده‌ها (استانداردسازی یعنی داده‌ها قابل مقایسه باشند مثلا واحد مشابهی داشته باشند یا از الگوی یکسانی تبعیت کنند. غیر نرمال‌سازی داده‌ها نیز به این معنی است که با ذخیره داده‌های تکراری سرعت و کارایی بازیابی اطلاعات را بالا بریم)
  • گزارش‌گیری در لحظه به همراه هشدارهای تحلیلی
  • روش‌هایی برای برخورد با منابع داده غیر ساخت یافته
  • پیش بینی
  • شبیه‌سازی احتمالات و استنتاج آماری
  • بهبود شاخص‌های کلیدی عملکرد
  • مدیریت فرآیند
  • مدیریت اقلام باز